Online Minikursus 18.-20. januar 2024: Forstå din hests biomekanik – fra den unge til den rutinerede hest. Læs mere HER

Månedens teori d. 25. april 2024: Sådan lærer vi vores hest at galoppere i balance Er du endnu ikke medlem af Medlemsklubben, men ønsker at deltage, så tilmeld dig HER

Nyt Online Minikursus om klikkertræning d. 22.-24. september: Læs mere HER

Sådan lærer du din hest at lægge vægten tilbage på bagparten

Når vores hest er på forparten, og den endnu ikke har lært at lægge vægten tilbage på bagparten, så medfører det en række negative konsekvenser.

Jeg vil her dykke ned i nogle af de øvelser, der kan hjælpe dig med at lære din hest at lægge vægten tilbage på bagparten, forbedre dens holdning og styrke.

Holder balancen ved at løfte sit hoved

Når vores hest er på forparten, og den endnu ikke har lært at lægge vægten tilbage på bagparten, så har det stor betydning for, hvordan den bruger sin ryg.

Når vores hest er på forparten, så presses brystkassen ned, og overlinien kortes. Når brystkassen presses ned, så forhindrer det vores hest i at kippe bækkenet. Helt konkret får det den betydning, at når vores hest skubber fra med sine bagben i afskubsfasen, så skubber bagbenene vores hest frem over forparten, og forbenene kommer længere ind under den – det medfører, at vores hest mister balancen og må løfte sit hoved og hals, og at den kommer til at holde balance ved at spænde i halsen.

Den største udfordring i indlæringen

Når vi skal lære vores hest at bruge sin bagpart, er den største udfordring med vores hjælpere, at vi fysisk sidder tættere på forparten, og at vi har kun vores schenkler og pisken til at hjælpe vores hest med.

Et af målene i uddannelsen er, at vi kan få vores hest til at svinge bagbenene ind under sig fra et let tryk med vores schenkler. Herudover skal vores hest lære at kippe sit bækken og følge vores bevægelser, når vi kipper vores bækken.

Men hvis vi i indlæringen forsøger at drive på bagbenene og at kippe vores bækken, så får den helt modsatte effekt, fordi vores hest endnu ikke forstår signalerne. Men hvad vi så kan gøre for at komme frem til vores mål om, at vores hest har vægten på bagparten og løfter ryggen – det vil jeg komme nærmere ind på herunder:

En anspændt hals = en anspændt bagpart

Hestens hals er et spejl af bækkenet, og det betyder, at når vores hest er anspændt og holder balancen i halsen, så er den også anspændt i bagparten. Omvendt gælder det, at når vores hest er afspændt i halsen og søger frem og ned – og nemt kan runde sig og stille nakken og tippe næsen ind– så vil vores hest holde balancen ved at aktivere sine mavemuskler og kippe sit bækken.

Nøglen til at arbejde med vores hests bagpart er altså at forme dens hals korrekt!
Det er heldigvis langt nemmere at forme halsen, fordi vi har den direkte kontakt i biddet, og vi kan flytte forparten ved at lægge tøjlerne imod halsen.

3 vigtige øvelser til en afspændt hals

Når jeg lærer min hest at holde halsen i en afspændt form, så arbejder jeg grundlæggende med 3 øvelser: Bøje hals i paraden, tilbagetrædning samt en øvelse, hvor jeg skifter imellem at ride for lange tøjler og samle tøjlerne op, det er en øvelse, der lærer min hest at give efter for den lette kontakt.

 

Øvelser til at forbedre vægtfordelingen

  • Bøje hals i paraden: Denne øvelse fokuserer på at lære vores hest at give efter for tøjlen i paraden. Øvelsen afslører vores hests forståelse for signalet, og dens evne til at blive stående i balance,  når den bøje halsen. Ved gradvist at korte den ene tøjle og opretholde en konstant, men blød kontakt, lærer vi hesten at runde halsen og efterfølgende at sænke hovedet og halsen.

    Målet er at opnå en runding, hvor vores hest aktiverer underlinjen i stedet for at spænde i halsen for at holde balancen.

  • Tilbagetrædning: Denne øvelse lærer vores hest at reagere på en blød kontakt på tøjlen og tænke bagud – øvelsen hjælper vores hest til at forstå, hvordan den kan lægge vægten tilbage på bagparten og at korte musklerne i underlinien.

    Ved hjælp af små delmål lærer vi vores hest at træde tilbage i en kontrolleret og balanceret bevægelse. Tilbagetrædningen er en central øvelse for at styrke bagparten og for at lære vores hest at flytte vægten tilbage.

  • Balanceøvelse med tøjlerne: Skift mellem lange tøjler og samling er en mere avanceret øvelse, der træner vores hest i at skifte fra en afslappet tilstand til en mere samlet og balanceret tilstand.

    Det vores hest normalt gør i starten, når vi samler tøjlerne op er at spænde i halsen og at løfte sit hoved og hals. Den spændte og høje hals presser brystkassen ned og ryggen sænkes. Når vores hest i starten løfter sin hals og spænder, så er det fordi, det er langt mere logisk for vores hest end at korte underlinien, kippe bækkenet ind under sig og at løfte forparten op og frem.

    Når vores hest spænder i halsen, så er det vigtigt, at vi ikke forsøger at få vores hest til at give efter, ved at øge trækket i tøjlerne, eller ved at tage skiftevis i tøjlerne, for det vil ikke få vores hest til at slappe af og strække sig frem i hele halsen, men det vil i stedet fastholde den i den forkerte form.

    Vi lærer vores hest at give efter og slappe af i hele halsen, ved at arbejde med en helt let kontakt på tøjlerne.

"Nøglen til at arbejde med vores hests bagpart er altså at forme dens hals korrekt."

Tålmodighed og forståelse

Det er vigtigt at huske på, at disse øvelser kræver tålmodighed og en dyb forståelse for, hvordan din hest reagerer på dine signaler. Alle heste er unikke, og det kan tage tid at opnå de ønskede resultater. Nøglen til succes er konsekvent træning, positiv forstærkning, og en god forståelse for hestens kropssprog.

Video overskrift

Teori og praktiske øvelser

Styrk din hest gennem træningen

Få en masse redskaber til at styrke din hest – kom med i Medlemsklubben, hvor du kan få direkte feedback og sparring med mig i min tilhørende lukkede Facebookgruppe

DKK 225 Månedligt medlemskab
  • Ubegrænset adgang til alle træningsvideoer
  • Trin for trin guides og oversigter lige til at printe ud
  • Lukket facebookgruppe med direkte adgang til sparring med mig

MEST FOR PENGENE

DKK 1050 Halvårligt medlemskab
  • - Svarer til 175 kr. pr. måned ... DU SPARER 50 kr. pr. måned -
  • Ubegrænset adgang til alle træningsvideoer
  • Trin for trin guides og oversigter lige til at printe ud
  • Lukket facebookgruppe med direkte adgang til sparring med mig

Hop ind og ud af Medlemsklubben efter behov

Du har adgang til alt materialet og den lukkede facebookgruppe, så længe du har et aktivt abonnement.

Har du brug for en pause, kan du opsige dit abonnement når som helst. Dit medlemskab forbliver aktivt indtil slutningen af din indeværende betalingsperiode. Så hvis du tilmelder dig den 8. i måneden, har du adgang frem til den 8. i den følgende måned, selv hvis du vælger at opsige dit abonnement samme dag som tilmelding.

Dette giver dig mulighed for at tage pauser, når det er nødvendigt, uden at falde bagud, som det kan ske med traditionelle online kurser.

Hjælp, min hest…

  • er tung på tøjlen
  • går bag lod
  • er svær at lave nedsidning på
  • slår fra i overgangen
  • er svær at få til at søge ned
  • læner sig ind i volten

… det er nogle af de udfordringer jeg oftest bliver spurgt om hjælp til …

Modtag min PDF på mail, hvor jeg fortæller om, hvad jeg kigger efter for at løse udfordringerne

– den koster dig kun din email-adresse.

Har du en af disse udfordringer?